
Jag arbetar som IKT pedagog och var ute och besökte olika
förskolor i Borås. Där mötte jag pedagogerna på förskolan "I ur och skur" och de hade skapat en Facebook-sida. Genom detta ville de ge
möjligheter för föräldrar och anhöriga att få en större inblick i verksamheten och på de tidpunkter som föräldrar och barn har tillsammans.
De har gjort det till en öppen sida och därför läggs inte bilder upp på barnens
ansikten. Oftast handlar det om vad gruppen gör som en slags dagbok. Det här med dokumentation kan ju vara på många sätt.
När jag läst boken Vad berättas om mig får jag lite tankar om bloggar och facebook......Vilken möjlighet har barnen att påverka inehållet på facebook? Får de ta bilder som ska vara med? Kan de säga ifrån att de tycker att det ska inehålla något annat? Vilka reela möjligheter har barnen till inflytande på bloggar och facebook sidor?
Den barngrupp jag arbetar med har också en egen facebook-sida. Oftast är det vi pedagoger som väljer vilka bilder vi lägger upp, och vad vi skriver till. Precis som i Borås så publicerar vi bara bilder där barnen inte går att identifiera för en utomstående. Ibland har barnen fått vara med och påverka bildinnehållet, t ex gjorde vi ett bildcollage på barnens frisyrer inför fotograferingen och då fick barnen själva välja om de ville vara med och i så fall vilken hårbild de ville ha med, men det var ju ändå vi vuxna som klippte ihop collaget och skrev bildtexten... Det här måste jag fundera på hur vi kan utveckla...
SvaraRaderaVad kul med att barnen fick vara med och bestämma hur bildcollaget skulle vara. Skriver föräldrarna på något dokument vid inskolningen som ger rätt till publicering av att barnen kan vara med på bild? Vad jag vet så har ju ingen blivit fälld för något sådant så det kanske inte behövs? Eller har ni alltid bilder utan ansikten?
RaderaHej Åsa Är inne och läser på din blogg. Jag har ingen erfarenhet av bloggar eller facebook i förskolan men jag har funderat en del kring om och vad de som använder det upplever att de ser för fördelar. Blir föräldrar mer aktiva och delaktiga i verksamheten, är det till mer fördel för barnen än om dokumentationen ,foton och text finns på förskolan. Får personalen mer kommentarer och reflektioner av föräldrarna som de kan använda i uppföljning, utvärdering osv.Har du några tankar eller svar kring detta?
SvaraRaderaVad som är extra roligt är att de anhöriga ex. mormor och morfar kan ta del av sina barnbarns veckor på ett annat sätt. Ett bra nätverk gynnar verkligen våra barn.
Radera