När jag träffar pedagoger och pratar om iPads så berättar jag om Lotusdiagram. Många blir väldigt inspirerade av det och visst är det ett överskådligt sätt att se läroplanen på. De används ju ofta genom att man stryker över det som är relevant med färgad penna för tänkta mål och utvärdering. Kan det vara en metod/vertyg som lämpar sig bättre vid dokumentation än andra? Är det någon som har erfarenhet runt Lotusdiagram med fördelar och nackdelar?
Kan detta vara ett enkelt sätt att visa föräldrarna vardagen genom dokumentation på väggarna att vi utgår från läroplanen?
Vi är i början av att införa lotusdiagram på vår förskola. Utvecklingspedagogerna håller på med detta arbete, men de har svårt att ena sig då de tolkar det på olika sätt. Jag är väldigt intresserad av att få veta mer om detta sätt att dokumentera. Skriv gärna mer om det ni som har ett fungerande sätt att använda det på. Jag har förstått att det ska vara ett lätt och enkelt sätt att dokumentera på. För oss känns det krångligt att hitta den rätta statergin.
SvaraRadera/Kerstin Esse
Man kan titta på ett youtubeklipp av Elisabeth Wahlström, Lotusdiagram - ett verktyg för måluppfyllelse i förskolan. Hon är förskolechef i Nacka kommun. I deras förskoleverksamhet använder de Lotusdiagram som ett sätt att stämma av vilka mål man uppnår när man använder iPad. Länkadressen är här nedan.
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=hVMz24zmPQw