söndag 23 september 2012

Inför Forumsuppgift 2a

Jag förtydligar mina uppgifter:


Forumuppgift 2a 
I diskussionsforumet (Välj Diskutera i vänstermarginalen) 2a - Vad är pedagogisk dokumentation? - publicerar du minst två inlägg. Ett eget inlägg "nytt ämne" kopplat till litteraturen du har läst tillsammans med dina egna reflektioner samt minst en kommentar till någon av de övrigas inlägg.

Forumuppgift 2a - Vad är pedagogisk dokumentation?
Din uppgift är att diskutera skillnaderna mellan traditionell barnobservation och dokumenation, och pedagogisk dokumentation utifrån egna erfarenheter och kurslitteratur. Frågor att använda som inspiration/utgångspunkt för diskussion och reflektion: Är det någon skillnad mellan traditionella barnobservationer och pedagogisk dokumentation? Är det någon skillnad mellan traditionell dokumentation (portfolio, IUP) och pedagogisk dokumentation? Vad är barnsyn (t.ex. utifrån beings and becomings), och hur har den förändrats över tid? Diskutera I diskussionsforumet publicerar du minst två inlägg. Ett eget inlägg "nytt ämne" kopplat till uppgiften du har läst tillsammans med dina egna reflektioner samt minst en kommentar till någon av de övrigas inlägg. Läsanvisningar: Texterna: Bjervås, Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2011 Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/25731 (s. 32-70) (40 s) LenzTaguchi, Hillevi (1997). Varför pedagogisk dokumentation?: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Stockholm: HLS. (83 s.) Valda delar. Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (16 s) Palmer, Anna (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation. Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2808 (74 s) Vallberg, Roth, Ann-Christine & Månsson, Annika (2010). Dokumentation och bedömning i förskolan. I Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur (s. 229-249, 21 s)

Fredric Gieth Rekommenderar oss att titta på videomaterial från UR, Skolverket och Skolinspektionen (som han publicerat i hb PIM-Innehåll. Se "Video").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar