Bloggen
Vår tids publika loggbok/dagbok är
tänkt att vara mitt kommunikations-, lär- och reflektionsverktyg under kursen
där jag har möjlighet att blicka framåt, bakåt eller reflektera kring här och nu. Bloggen är mitt kommunikations- och reflektionsverktyg under kursens gång.
Varannan vecka förväntas jag skapa minst ett blogginlägg. Mitt blogginlägg
skall ha en tydlig koppling till kursen därför är det viktigt att jag även knyter
kurslitteratur till mina blogginlägg. Sammanlagt skall jag göra 9 blogginlägg. Jag skall kontinuerligt läsa och kommentera mina studiekamraters bloggar. Jag godkänner själv mina blogg-aktiviteter (alla utom sista blogguppgiften - nummer 10).
Uppgifter
Jag skriver ner uppgiften för att förtydliga det.
Vecka 38:
Du godkänner dig själv när följande är uppfyllt:
1. Minst varannan veckan skall du skriva ett inlägg i din personliga blogg. Regelbundet redovisar du dina tankar, erfarenheter och berättar om dina upplevelser med koppling till kursen. Använd frågorna som publiceras i forumdiskussionerna som utgångspunkt och inspiration men känn dig inte bunden att följa dem till punkt och pricka. I ditt inlägg bör du även referera till relevanta och för dig intressanta delar av kurslitteraturen.
2. Dessutom vill vi att du formulerar en fråga som du vill få andras kommentarer på.
3. Du skall också varannan vecka kommentera någon annan deltagares blogginlägg. Dessa hittar du enklast under Deltagarbloggar i vänstermenyn (publiceras efterhand). Du behöver naturligtvis inte läsa allas bloggar, om du inte vill. Välj några som du tycker är intressanta och prenumerera på dem, så blir det enklare.
Mitt blogginlägg vecka 38
1. En intressant fråga som utgångspunkt för mig från en publicerad forumsdiskussion:
Vad är skillnaden mellan barnobservationer och pedagogisk dokumentation?
I pedagogisk dokumentation observerar man barnet, barnen, gruppen, rummet och oss som pedagoger. För pedagogen handlar det om att synliggöra olika processer som vilka barnets intressen och förmågor är. I boken "Vad berättas om mig?" skriver författaren Bente Svenning (s.10-11) att förskolan ser det som att det är de vuxna som behöver information om barnet för att styra verksamheten mot de mål som läroplanen säger. Här har man också "barns perspektiv" som utgår ifrån barns egna ideer och uppfattningar som blir synliga och får utrymme (s.8). Barnet ser sitt eget lärande och utveckling. De blir medvetna om vad de kan och vad de har lärt sig.
I barnobservationer observerar man barnet, barnen, gruppen, rummet och oss som pedagoger. Vi observerar dem i "barnperspektiv" som är den syn som vi vuxna har på barnet (eller gruppen, rummet, oss som pedagoger). När jag läste "Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan - en diskursanalys skrev författaren Lise-Lotte Bjervås (s. 49) att inför ett utvecklingssamtal med föräldrar kan förskollärarna observeraa (barnobservation) barnet och under planeringsmöten tolka och bedöma barnets agerande. Detta används som en del i dokumentationen.
2. En fråga som jag vill få andras kommentarer på:
Inför ett utvecklingssamtal med föräldrar har förskollärarna observerat (barnobservation) barnet och under planeringsmöten tolkar och bedömer man barnets agerande inför mötet med dem. Detta används som en del i dokumentationen. Jag undrar om detta är pedagogisk dokumentation? Eller är det bedömning?
Observation av barnet köper jag helt. En kartläggning av nuläget är väl helt OK t.ex Pelle visar just nu ett stort intresse för vårt magnetmaterial och jobbar mycket med det. Reflektionen i arbetslaget blir då: Hur kan vi stötta honom i hans utforskande? Den informationen kan man ju sedan ge vidare till förälderna. Pelle visar det här intresset och så här jobbar vi med det nu. Varför ska man bedöma hans kunskap som god eller inte? Eller i förhållande till jämnåriga? Det har vi till stor del kommit ifrån hos oss efter många och långa diskussioner men vi är ju inte framme än.
SvaraRadera